Plaid-re fel! – Miért lépett óriásit a Visa?

Bombaként robbant január közepén a hír, hogy a Visa 5,3 milliárd dollárért vásárolta fel a Plaid-et. Ez az érték egy alig 5 éves start up-ért lehet, hogy túlzó, ha azonban a hátteret jobban megnézzük, elképzelhető, hogy a Visa óriásit „húzott”.

Mindegyik vállalkozás indul valahonnan, senki sem a csúcson kezdi. Így volt ez anno a VISA esetében is. Először a kiskereskedők is vonakodtak elfogadni a VISA-t, mint fizetési szolgáltatót. Valahol meg is lehet ezt érteni: gondoljunk csak bele, mennyi teherrel járhatott anno az 1950-es években a kisebb vállalkozások számára a csekély összegű számlák könyvelése – nyilatkozta dr. Pintér Attila ügyvéd, vállalatfelvásárlásokkal foglalkozó szakember.

Mára azonban már tudjuk, hogy a hitelkártya a lehető legjobb példa többoldalú kapcsolatrendszerre, ami a fizetőeszközöket illeti: egyaránt részt vesz benne a bank, a fogyasztó, a kereskedő és amely kapcsolati rendszer középpontjában a kártyakibocsátó áll. Mindenkinek előnye származik egymásból.

A VISA és Mastercard, a fentebb említett többoldalú kapcsolatrendszernek a közepén helyezkedik el, több milliárd fogyasztó, több millió kereskedő és bankok ezrei között, ahol minden vásárlás alkalmával 0.05%-os díj illeti meg őket.

De mi is az a Plaid és miért robbant ekkorát a megvásárlása?

A VISA Inc. a napokban végleges megállapodást írt alá a Plaid fintech vállalat 5.3 milliárd dollárért történő megvételére vonatkozóan, annak érdekében, hogy a fogyasztók egyre növekvő fintech appok és kártyanélküli fizetési módok iránti igényét is ki tudja elégíteni. Amint lezárul a tranzakció, a VISA és a Plaid várhatóan hatalmas változásokat fognak okozni a fintech piacon, amely számottevő előnnyel fog járni, mind a pénzügyi intézmények, mind pedig a fogyasztók számára.

De vajon mi lehet az oka, hogy még nem hódította meg a világot? A titok a technikai háttérben rejlik. Ugyanis nem minden bank rendelkezik olyan szoftverrel, amely lehetővé tenné, hogy a bank szoftvere egy másik szoftverrel össze tudjon kapcsolódni, tehát „nehezen API-zható”. A Plaid erre nyújt remek megoldást a felhasználók számára.

A Plaid olyan fintech szolgáltatást biztosít, amely lehetővé teszi milliók számára, hogy a pénzügyeiket nyomon kövessék. A Plaid-et több ezer pénzügyi alkalmazás és szolgáltatás használja már jelenleg is, olyanok, mint az Acorns, Betterment, Expensify és a Venmo, valamint a legnagyobb bankok közül is jó páran a felhasználók táborát erősítik, így megkönnyítve az ügyfeleik számára, hogy a pénzforgalmi számláikat biztonságosan összekapcsolják azokkal az alkalmazásokkal és szolgáltatásokkal, amelyekkel a pénzügyeiket kezelik. A Plaid már most is több mint 11.000 pénzügyi intézménnyel van összekötve szerte az USA-ban, Kanadában és Európában.

Az ügyfél megadja a Plaid-nek a felhasználói fiókja felhasználónevét és jelszavát, Plaid pedig ezt használja, hogy bejelentkezzen a bank weboldalára a felhasználó nevében. A Plaid a felhasználók által történt tranzakciók végrehajtását követően minden alkalommal azáltal jut pénzhez, ha a felhasználó valakinek fizet. Időközben a felhasználók valószínűleg nem tudnak arról, hogy mennyi adatot adnak el. A Plaid értékét növelte még feltehetően az is, hogy a bankok vonakodnak részt venni API megoldások kialakításában. A tartózkodás érthető. Ennek a legfontosabb oka az a felfogás, miszerint, amíg nehéz a pénzt mozgatni, annál valószínűbb, hogy ez a pénz a bankban marad, minimális kamatot gyűjtve.

A felvásárlással a VISA, mint a piac egyik legnagyobb szereplője jó helyzetben van a annak az érdekében, hogy a Plaid-et széles körben elterjedt alkalmazássá tegye és hogy a bankokkal olyan szabványokat dolgozzanak ki, amelyek valószínűleg kedvezőek lesznek a bankok számára is.

Egy új pénzügyi hálózat, amelynek középpontjában a VISA áll, átalakíthatja a fogyasztói pénzügyi szolgáltatási ágazatot.

Ami pedig a VISA szempontjából a legfontosabb: a hitelkártya-üzlet nem megy sehova – hanem egyre erősebbé válik. Hiszen, ha egyszer elvégeztél egy munkát (és a hitelkártyák nagyon jól elvégzik a munkájukat), tízszeres mértékű fejlesztés szükséges ahhoz, hogy a felhasználók váltsanak.

Mi lett volna, ha anno az a rengeteg kisebb vállalkozás mégsem választotta volna a VISA hitelkártyáit? Az biztos, hogy a mai hitelkártya-piac teljesen más képet mutatna.