9 tanács, amit az online pitch-elésről tudni érdemes

Bár a koronavírus világjárvány nagymértékben hátráltatja a gazdaság működését és egyes ágazatok nagyobb visszaeséssel szembesültek, azonban a startupok világában nincs megállás, hiszen a világháló által biztosított a lehetőség arra, hogy startupok a szolgáltatásukat online pitch keretében megismertessék a befektetőkkel.

Felkészül, rajt!

Mivel a megfelelő felkészülés a legfontosabb eleme a prezentációnak, így a pitch-et is, mint egy színpadi előadást, gyakorolni kell. Egy jó pitchnek tartalmaznia kell többek között, hogy milyen problémára jelent megoldást a termék, hogyan oldja meg az adekvát problémát, mekkora maga a piac, amelyen értékesíteni tervez a cég, hogyan lehet a termékkel pénzt keresni, van-e már bármilyen kézzelfogható eredménye, bevétele a cégnek. De talán a legfontosabb kérdés, hogy pontosan mire van szüksége a startupnak: a befektető kapcsolataira, pénzére vagy netán a befektető személyében rejlő nagytudású mentorra?

Készítsd elő környezeted

Sokakban kérdésként merül fel, hogy hogyan tűnhet ki az online megtartott pitch-ével a többiek közül? Első sorban a körülöttünk lévő környezetnek kell rendezettnek lennie. Érdemes ellenőrizni a kép- és hangminőséget és az internetkapcsolatot az esetleges meglepetések elkerülése érdekében. Legyen előkészítve a pitch és az azt alátámasztó egyéb anyagok, ha elkérik, akkor ne kelljen tétován várni.

 

Milyen online felületet használj a pitch során?

Ha olyan alkalmazást használnál, ami teljesen új a piacon és gyakorlatilag most került a piacra, úgy nem feltétlenül érdemes annak a használatára alapozni az online pitchet: lehet, hogy a befektető még nem is hallott róla és hogy ahhoz csatlakozni tudjon a beszélgetésbe, ezt még le kellene pluszban töltenie. Természtesen a befektető ideje nagy valószínűséggel a pitch-nek az idejéből menne el. Hasznosabb a már ismert és bevált alkalmazásoknak a használata.

Megfelelő emberek, a megfelelő helyen

Optimális, ha a csapatából csak néhány ember vesz részt a kezdeti videohívásban, akár csak egy vagy kettő. Több embernél a beszélgetés kaotikus lehet. Ha a befektető találkozni szeretne az egész csapattal, ezt majd úgy is jelzi.

Ha más csapattagok is részt vesznek a kezdeti videohívásban, akkor feltétlenül érdemes megbeszélni azt, hogy ki milyen terület bemutatásáért a felelős. Így nem vághatnak egymás szavába. A cél az, hogy a beszélgetés zavartalanul folyjon.

Legyünk tisztában a videohívás árnyoldalaival is

Egy online pitch során nehezebb emberi kapcsolatot kiépíteni. Mivel nem történik személyes találkozás, így két okból is nagy hangsúlyt kell fektetni a beszélgetés előtti ún. small talkra. Elsősorban mert az illem így diktálja, másodsorban pedig azért, mert az nem vált még senkinek a hátrányára, ha kifejezte, hogy mennyire értékeli a rá fordított időt, legyen az bármennyire is rövid.

Felvezetés

A hívás elején érdemes néhány kérdést feltenni a befektetőnek a befektetési fókuszáról és folyamatáról. Ezt követően pedig már rá lehet térni az előkészült pitchel a befektetői érdeklődési körhöz. Ekkor már megosztható egy áttekintés a cégről, annak jövőképéről és a csapatról. Mindezt azonban érdemes tömören megtenni.

Dinamikus hanghasználat

Míg egy személyes pitch során a lehengerlő személyiség könnyebben tud utat törni magának, addig online pitch esetén sokan, még a jó előadói képességgel megáldott személyek is beleeshetnek abba a hibába, hogy monotonná válnak. Mondanunk sem kell, hogy a monotonitás akár tönkre is teheti a pitchet, még akkor is, ha amúgy a problémafelvetés és a termék, mint megoldás zseniális. Az álló helyzetből való beszéd segíthet ebben.

Hallgatni néha aranyat ér

Mivel az online térben nincs más érzék, amelyre lehetne támaszkodni, így elengedhetetlen a hallgatói készség fokozása. A befektető úgyis kérdezni fog, ha nem ért pontosan valamit. Érdemes nem elvenni tőle a szót, hanem kivárni, amíg elmondja mindazt, ami benne esetleg kétséget ébreszt.

Cél: a befektetővel egy következő beszélgetés

Érdemes azzal már az elején tisztában lenni, hogy a befektető meg szeretné ismerni azt, akire pénzt fog bízni. A befektető célja ugyanis az, hogy az átadott pénzzel a csapat jó gazdaként bánjon. Ahhoz, hogy ez a bizalom kiépüljön többszöri beszélgetés szükséges.

A befektetőkkel való kapcsolattartás és a közösségi médiában való interakció egy kitűnő érintkezési lehetőség, amely segíthet nekik megismerni a csapatot.